zondag 14 november 2010

Appie flikt ’t ons weer

Sparky, Rex, Dolly, Lotso en Hamm. Allemaal namen die mij tot voor kort niets zeiden. Maar sinds ’s lands grootste kruidenier weer met een nieuwe actie bezig is, kan ik er niet meer omheen. Doe je voor minimaal 15 euro aan boodschappen, dan krijg je een klein zakje waarin zo’n minuscule kindervriend zit.
Het is niet de eerste keer dat Appie erin hakt met dit soort ongein. De voetbalplaatjes en de beesies nog vers in het geheugen, overspoelen ons nu de kunststof helden van Toy Story. Zestien in totaal.
Mijn tweeënhalf jaar oude dochtertje had het snel geschoten. Van een vriendelijke kassajuf kreeg ze zo’n fraai zakje in handen gedrukt. Met daarin een rood beertje, genaamd Lotso. Sindsdien is de goedlachse Lotso haar held. Een compleet peloton Lotso’s en zijn soortgenoten sieren haar vensterbank. En als ze in mijn winkelwagentje zit wanneer ik door Albert Heijn loop, worden haar oogjes steeds groter naarmate we dichter bij de kassa komen. “Bij de kassa krijg ik een Lotso,” lacht ze me onweerstaanbaar toe.
Alle lof voor de marketingmensen van Appie. Die doen het fantastisch. Net zo fantastisch trouwens als rasacteur Harry Piekema, die in de AH-commercials de helden van Toy Story op zijn eigen, typische manier aan de man brengt, gekleed in het astronautenpak van Buzz Lightyear.
Voor wie het niet wist: Buzz Lightyear is gebaseerd op de Amerika’s tweede man op de maan, Buzz Aldrin. En die ging na zijn maan-avontuur genadeloos ten onder aan de drank. Maar dat terzijde.
Mijn dochtertje ligt er niet van wakker. Marketing of niet, ze vraagt mij ’s ochtends aan de ontbijttafel al of ze mee mag naar Albert Heijn. Even een Lotso scoren. Er is geen ontkomen aan: ik moet voor minstens 15 euro mijn karretje gaan vullen. Appie flikt ‘t ons weer.

1 opmerking:

  1. Leuke blog Paul! Het klopt dat allerhande supermarkten zich moeten onderscheiden. Alleen onderscheiden op de P van prijs is lang niet meer voldoende. En verzamelen past bij hamsteren; en dat is het parade-paartje van AH.

    BeantwoordenVerwijderen