donderdag 16 december 2010

Dictee

Met veel plezier heb ik me deze week gestort op het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Het moet gezegd: Tommy Wieringa had er een waardig woordenspel van gemaakt. Deze 21ste editie van het jaarlijkse dictee stond wat mij betreft in het teken van de ‘thymotische woede’. Nooit van gehoord, en ik weet nog altijd niet wat het betekent. En eerlijk is eerlijk, ik had het fout geschreven. Waarschijnlijk net als alle andere moedigen die de pen ter hand namen.
Na de correctieronde mocht ik mij de gelukkige maker van tien fouten noemen. En daar ben ik trots op. Jawel.
De officiĆ«le winnaar van het dictee, een sympathieke meneer Van Diepen – het is hem gegund, had negen fouten gemaakt. De man schaart dictees schrijven onder zijn hobby’s, zo bekende hij tijdens de prijsuitreiking. Een mooie hobby, dat zeker.
Ik heb nog nooit in mijn leven meegedaan aan een dicteewedstrijd. Die behoefte voel ik ook niet. Nou ja, een keer per jaar leef ik me uit op het Groot Dictee, thuis op het bankstel. Overigens heb ik iets tegen wedstrijden, maar dat is een ander verhaal.
Aan het einde van de taalrit dronk ik een glas whiskey en begaf ik mij even op Twitter. Daar werd ik meteen gekapitteld door een vreemde vogel die mij (“jij, met je tien fouten”) erop attendeerde dat het Groene Boekje zegt dat je ‘whisky’ schrijft en niet ‘whiskey’. Pfff.
Als ik een Schotse whisky had gedronken, had hij gelijk gehad, maar ik nipte aan een Ierse whiskey. En om welke reden dan ook stoppen Ieren een e in hun whiskey. Daar heb ik de wijsneus dan ook maar fijntjes op geattendeerd. Dat het Groene Boekje daar een steek laat vallen, is verder wel duidelijk.
Nu weet ik weer wat ik tegen wijsneuzen heb. Vooral als ze niet weten waarover ze de wijsneus uithangen. Laat mij m’n tien fouten maar maken. En na afloop whiskey drinken.
Het wordt tijd dat ik ook eens in die prachtige zaal van de Eerste Kamer ga proberen te belanden. En dan hoop ik dat het woord ‘whiskey’ in het dictee voorkomt. Dat scheelt alvast een fout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten